Rozhovor s Richardem Krajníkem o jeho ekologickém projektu a proč jde v ekologii podnikat a není to špatně.
Sázíme Česko
Ahoj, jmenuji se Richard Krajník a jsem majitelem firmy Sázíme Česko (jsem jejím "tátou"). Chtěl bych vám tímto textem ukázat, jak jsem se k této své "dcerce" dostával, jak se jí daří a jakým směrem bych ji chtěl vychovávat. Zároveň tu odpovím, i na celou řadu otázek, které mi položili všichni z Peak Design CZ/SK týmu při společném sázení stromků nedaleko Prahy.
Jak vznikl nápad na Sázíme Česko?
Imponuje mi člověk, který je oporou nejen pro svou rodinu, ale i své blízké, přátelé a vlastně za ním může přijít kdokoliv. Člověk, který je sportovec, pracuje na sobě, stará se o své okolí primárně ve prospěch druhých. Takový člověk chci být. A chci, aby se tímhle člověkem mohl stát kdokoliv, kdo o to bude stát.
Věděl jsem tak nějak směr, kterým chci jít. Ale absolutně jsem nevěděl jak začít. Stálo to hodně úsilí vlastně jenom začít.
Nejdřív jsem vše probíral se zkušeným parťákem Tomem. Vymýšleli jsme, koumali, volali si… Najednou se všechno změnilo. Tomáš měl nečekanou nehodu a já jsem věděl, že ho teď s tím nemůžu zatěžovat. Měl mnoho jiných starostí. Naopak jsem věděl, že pokud nezačnu teď, nezačnu nikdy.
V té době jsem chodil běhat s Filipem. Hodně jsem mu o tom vyprávěl a nakonec jsme si plácli a šli do toho spolu.
JAK TO ZAČALO
Prvotní nápad byl, vybudovat doplněk pro eshopy firem, ze kterého by se financovalo sázení stromů. Zákazníci firem si mohou při nákupu u nich na stránkách hodit do košíku strom a my ho za ně vysadíme. Je to jednoduché, rychlé a nejvíc z toho profituje příroda. Aby naši zákazníci (firmy) chtěli náš doplněk ke svému webu, musíme vědět, zda mají jejich zákazníci o takovou věc zájem. Vyvstala tedy otázka: Jak my víme, že zákazníci našich zákazníků si budou chtít koupit strom? No nevíme. Tak jsme si řekli, že bychom měli spustit náš web a pokud o to alespoň trochu bude zájem, tak by to mohlo mít hodnotu i pro ostatní firmy.
V Červnu 2022 jsme prodali asi 100 stromů, které si koupila naše rodina, přátelé a známí. V červenci 2022 se to nějak zvrtlo. Druhý měsíc, co jsme měli rozběhnuté webovky, jsme prodali 15 000 stromů.
Tohle jsme fakt nečekali. Byli jsme dva, několik tisíc stromů. Práce dennodenně násobně přibývalo. Nejdříve jsme si potřebovali vyřešit to, kde budeme sázet. To byla hlavní priorita. Naštěstí se nám začali ozývat majitelé lesů. Já jsem je objížděl, domlouval se s nimi a vybíral ty správné, protože ne všichni byli na stejné vlně jako my. Chtěli jsme sázet u kvalitních lidí, kterým můžeme důvěřovat a budou se o les starat tak jak mají.
Konec roku 2022 byl jako na houpoačce. Točili jsme se okolo výsadeb, vybavovali jsme školky stromů, které budeme sázet v dané lokalitě, kde budeme sázet, jak budeme sázet, jak to budeme komunikovat, s kým budeme sázet a pod. Najali jsme první pomocné ruce.
V průběhu roku 2023 nám přibyla ještě jedna starost - a to negativní články, které na naši adresu vydaly některé weby a organizace. Proč, to se nám nedařilo úplně rozklíčovat. Jediná věc, která nás napadala, bylo jednoduché "úspěch se neodpouští". Zároveň to pro nás bylo nastavené zrcadlo, které jednoznačně dávalo najevo, že musíme zlepšovat naši komunikaci k veřejnosti a veškeré nejasnosti, které by mohly na naši práci hodit byť sebemenší stín pochybností, dobře vysvětlit a komunikovat.
TEĎ UŽ JE TO JINAK
Celému projektu se daří. Zlomovým momentem bylo vytvoření řady doplňků pro eshopy (hlavně Shoptet), díky kterým si lidé můžou vysazení stromu koupit jednoduše a bez námahy. Tu stejnou věc teď můžete udělat i při nákupu u Peak Design.
A teď už k otázkám od Peak Design týmu!
Z jakého podnětu jste spustili tento projekt, kdo za ním stojí a jaké jsou vaše cíle?
Na počátku jsme viděli rostoucí zájem lidí a firem o pomoct přírodě. Chtěli jsme nabídnout jednoduché řešení, jak propojit lidi, firmy a přírodu tím nejjednodušším způsobem v podobě doplňku do eshopových košíků. Od této první ideji jsme ušli velký kus cesty, ale cíl je stále stejný. Propojení online světa s tím reálným. Naše IT řešení musí vonět lesem a z emailu se musí sypat hlína.
Sázíme Česko založil Richard. Celé své dětství strávil v přírodě a jeho vzpomínky pochází převážně z lesa a z hor. Např. když po celodenním lyžování jeli s taťkou lesem až téměř před dům na lyžích. Tehdy ještě v zimě bývalo opravdu spoustu sněhu a do dneška vlastně touží po tomto stejném pocitu svobody, který vlastně jinde než v přírodě člověk nezažije.
Naším cílem je ukázat lidem, jak jednoduché to je starat o se přírodu okolo sebe. Chceme vysadit 10 850 700 stromů, resp. 1 strom za každého obyvatele v ČR a ukázat, jakou máme dohromady sílu měnit svět k lepšímu.
2. Sázíme Česko je soukromá iniciativa a v praxi také společnost s ručením omezeným, tedy podnikatelský subjekt. Funguje čistě tak, že na sebe musí svou činností vydělat, nebo je napojená na některé veřejné zdroje / dotace a podobně?
Sázíme Česko je založeno tak, aby celý model mohl fungovat 500 let. Udržitelnost pro nás není jen prázdné slovo, ale prolíná se celou naší firemní filozofií. Chápeme, že musíme pro zákazníka vybudovat takovou hodnotu, aby za ni byl ochotný platit dlouhodobě. Jen naší měnou nejsou peníze, ale stromy.
Dotace nebo jiné krátkodobé řešení tak pro nás nemělo význam. Zároveň si takto můžeme držet svobodu a nezávislost
Člověka žene dopředu uplně jiný tlak, když musí každý měsíc vygenerovat obrovské úsilí a hodnotu na to, aby na konci alespoň něco zbylo. A sami to víte. Jak se člověk chová k penězům, které dostane vs. těm, které si sám opravdu vydělá.
3. Jaké stromky se sází? Proč se nesází vzrostlejší stromy ale jen malé semenáčky, ze kterých přežije jen část?
Stromy se sází podle několika vědeckých podkladů a metodologií s dohledem lesních odborníků.
Vzrostlejší stromy nejsou do lesa příliš vhodné ve větším měřítku. Jednak jejich ujmutí bývá nižší než u malých sazenic a zakořenění takových stromů není ideální. Zároveň jakékoliv přesazování v pozdějším věku stromů je vždy problematičtější, protože je strom zvyklý na jinou půdu/podmínky. Větší strom je v období sucha nutno daleko více zalévat a dostat do lesa cisternu vody je vlastně jen takové „plivnutí“.
Zároveň jde i o praktickou stránku, kdy dovézt do lesa stromy na desítky hektarů prostě nelze vozit kamiony a následně je zalévat. Menší stromky mnohem lépe zakoření, výrazně lépe snášejí období sucha a zároveň si vzájemně pomohou v růstu v dospělé stromy. Les je následně daleko zdravější a odolnější než kdyby se vysazovaly velké stromy.
Do 7 let přežije cca 80-90% vysazených sazenic. Následně každých 10 let proběhne tzv. probírka, kdy se odstraní např. padlé a poničené stromy vlivem počasí a vnějších podmínek. Odebrané stromy se ale nechají v lese na hromadě tlít a tím pádem se dostávají živiny opět do půdy a pomáhají lesu jako celku. Naším cílem je vychovat takový les, který se za 100 let bude schopný obnovovat pouze přirozenou obnovou.
V ČR je obecně největším problémem nedostatek živin v půdě. Je tedy třeba v lese nechávat např. klestí, padlé stromy apod., aby se do země dostávalo co nejvíce živin.
4. Podle čeho vybíráte vhodnou lokalitu k výsadbě?
Záleží nám hlavně na tom, abychom se s majitelem shodli na společné vizi. Naším cílem je vysázet věkově a druhově diverzifikovaný les. Tento les je následně daleko odolnější a stabilnější ve svém prostředí. Pokud toto souhlasí, tak sázíme téměř kdekoliv na lesní půdě v ČR a na podzim se poprvé dostaneme v výsadbami i na Slovensko.
5. Jak probíhá domluva se soukromými majiteli lesů? Oslovujete je vy sami, nebo se oni obrací na vás?
Díky dobrým referencím se na nás již obrací spoustu majitelů samo. Neustále ale hledáme nové příležitosti, jak se k soukromníkům a obcím dostat a pomoct jim s vybudováním nového a odolnější lesa.
6. Je Sázíme Česko při zalesňování holin po domluvě s majitelem lesa v kontaktu i s Odborným Lesním Hospodářem, který je dané lokalitě příslušný?
Ve většině případech ano, případně se projekt na výsadbu nového lesa konzultujeme s OLH z jiných oblastí. V ČR má běžný OLH na starosti 1000-1500 majitelů lesa a není tak v jeho silách se s každým z majitelů lesa setkávat.
7. Plánuje iniciativa Sázíme Česko nějaké napojení na ekologické standardy a iniciativy světového významu - B corp, Carbon Neutral a další?
Momentálně jsme zaměřeni převážně na praktickou stránku věci. Resp. výrazně zvyšujeme kvalitu lesa, který vysázíme a zákazníkům přinášíme reálnou hodnotu v podobě IT a marketingových řešení, které jim pomáhají získat více zákazníků.
V budoucnu samozřejmě plánujeme se spojit s dalšími ekologickými standardy. Zatím to ale pro naše zákazníky nemá přidanou hodnotu, čili to není aktuální priorita.
8. Jaké je zázemí vaší iniciativy, kolik lidí pracuje na plný úvazek, kolik lidí jako dobrovolníci?
Nyní sedíme v malé kanceláři v Praze v Holešovicích. Nyní s námi pracuje 7 lidí na plný úvazek a 4-5 na částečný úvazek. Dobrovolníky v rámci naší firmy zatím nemáme. S kvalitními lidmi chceme spolupracovat dlouhodobě a tak věříme, že každý má mít spravedlivou odměnu.
9. Pokusili jste se dohodnout již s nějakou existující organizací, např. v univerzitním prostředí a nevytvářet další "z mnoha"?
Ano, máme domluvenou spolupráci s jednotkami organizací, ale o spolupráci zatím nemůžeme mluvit veřejně. Oslovili jsme několikrát všechny přední instituce v oboru lesnictví a ekologie v ČR. Zpětnou reakci jsme obdrželi tak od 10% z nich. Bohužel tento obor je velmi zastaralý, a tak navázání spolupráce s těmito institucemi trvá. Většina však o spolupráci nemá zájem do chvíle, dokud z toho oni výrazně neprofitují, a to za nás není férový vztah, který chceme.
10. Na závěr by nás zajímalo, jakým směrem se vaše organizace vyvíjí? Máte už nějaké plány na budoucí rozvoj?
Jak už jsme řekli na začátku, cílem je vysadit 1 strom za každého občana ČR a ukázat tak, jak jednoduché je se postarat o své okolí. Ještě více chceme propojovat online a reálný svět tak, aby z toho příroda, co nejvíce prosperovala.
Vytváříme tak další doplňky pro e-commerce, aby mohl sázet opravdu každý.
Součástí Sázíme Česko je marketingová agentura Jdeme na to od lesa, která pomáhá firmám s online marketingem a naší měnou je opět strom. Cílem této agentury je získat takové klienty, kteří chtějí dělat marketing s přesahem. Pro majitele lesů chystáme portál, kde budou schopni sami získat více informací konkrétně o jejich lese a zároveň se třeba propojit s těmi správnými lidmi.